Verhuizing van de collectie naar Den Haag

21 juni 2019

Afgelopen periode vond de verhuizing plaats van de collectie van Design Museum Huis Dedel. Het gaat om de collecties van de stichting Het ReclameArsenaal, inclusief het AfficheMuseum in Hoorn, die nu naar Den Haag zijn verhuisd.

Verhuizing van de collectie naar Den Haag

Inleiding

Tot 2018 lagen de archiefstukken, blikken dozen, affiches en wat dies meer zij verspreid over meerdere locaties in Nederland opgeslagen. Op een middag lopen we vanuit Huis Dedel de Jan Hendrikstraat in en zien in Laan 20 een souterrain dat leeg lijkt te staan. Omdat Laan 20 een semi-openbaar gebouw is bleek het mogelijk een blik naar binnen te werpen: inderdaad is de ruimte niet langer in gebruik. Wel staat er nog van alles van de oude huurder (gezondheidsonderzoek Z-H)

De ruimte kan gehuurd worden, zo blijkt bij navraag. Stichting Huis Dedel gaat de huurovereenkomst aan voor 5 jaar met optiejaren.

Nadat de eigenaar de ruimte had gestript heeft het ReclameArsenaal als toekomstige gebruiker de ruimte geverfd en van een nieuwe vloer voorzien, waarna de eerste stellingen konden worden geplaatst. Lisette van Dinther heeft zich daar primair voor ingezet. We hebben gekozen voor stevige Nedcon magazijn stellingen uit de Achterhoek.

Eerste verhuizing, de affiches

Met behulp van stevige medewerkers en een grote trailer van JC-Decaux werden alle affiches die voorheen bij het Affichemuseum in Hoorn lagen opgeslagen van Hilversum naar Den Haag (Laan 20) vervoerd. De weergoden waren ons die dag erg goed gezind. De zon brak door toen de trailer in Den Haag arriveerde en het begon te regenen toen we moe maar voldaan naar huis keerden. In de daarop volgende weken zijn de mappen met affiches nagelopen en netjes in de stellingen opgeborgen.

Tweede verhuizing, de pallets

Na het plaatsen van nog veel meer stellingen kon in 2019 begonnen worden met de verhuizing van ruim 70 pallets met dozen en mappen vanuit een opslag in Montfoort. Met behulp van twee actieve stagiaires werden de dozen snel gesorteerd en in een logische volgorde op de stellingen in het archief geplaatst. Bij afwezigheid van Lisette werd veel werk verzet door Almar Seinen en Foske Rozeboom.

Verhuizing van de bibliotheek

Onderwijl is de bibliotheek van zowel het Reclame Arsenaal als het Affiche Museum te Hoorn naar Den Haag vervoerd.

Inmiddels zijn er ook een server met veel opslagruimte en een A3 scanner in Laan 20 geplaatst. Hiermee kunnen klein formaat objecten door ons zelf worden gescand en gedigitaliseerd. Deze scans worden op de website www.iaddb.org geplaatst. Hierdoor staan nu alle hi-res scans voor de IADDB bij elkaar op één server.