Tentoonstellingen
Design Museum Dedel werd op 1 juli 2019 geopend door Hedy d’Ancona
Nu te zien
vanaf 13 november 2024
Jan Toorop en de Monumentalisten
De salon is gewijd aan de grafische werken van Jan Toorop (1858-1928). Hij was een van de invloedrijkste schilders van rond de eeuwwisseling. Hij ontwierp slechts een paar posters en ze worden allemaal in deze kamer getoond. Toorop doorliep verschillende fasen in de ontwikkeling van zijn kunst. Hij bekeerde zich tot het katholicisme. Dit wordt ook geïllustreerd in zijn posters.
Delftse Sla Olie Poster
Zijn poster voor de Delftse Slaolie Maatschappij werd beroemd en de Nederlandse versie van art nouveau wordt soms nog steeds "sla-oliestijl" of "spaghettistijl" genoemd. Toorop liet zijn binnenposters afdrukken in ingetogen kleuren en voor buiten in donkerdere tinten. Een kunstcriticus noemde ze destijds "kaviaar voor het volk".
Pandorra
Bijzonder is zijn poster voor het toneelstuk Pandorra in 1919. Het was gedrukt in negen kleuren, wat erg duur en vrij uitzonderlijk was. Slechts enkele exemplaren hebben het overleefd omdat de poster nooit is gebruikt. De reden ligt in een staking van de arbeiders in de theaters en/of de sluiting van theaters als gevolg van de Spaanse grieppandemie. Niemand lijkt het zeker te weten. Sommigen suggereerden zelfs dat de poster was verboden vanwege de gedurfde naaktheid van het ontwerp.
Werk voor vrouwen
In 1898 maakte Toorop een ontwerp voor de tentoonstelling over vrouwelijke arbeid. Op dit ontwerp wordt Marguérite Helfrich getoond, die hij als model gebruikte.
In 1924 was Toorop fysiek te zwak om het ontwerp voor de poster van het Eucharistiecongres zonder hulp op de steen te tekenen. Gerard Rutten (1902-1982) was een kunstenaar en ervaren lithograaf die een deel van het ontwerp creëerde. Omdat zijn werk nauw verwant is aan dat van Jan Toorop, worden ook twee van zijn posters getoond. Later in zijn leven werd Gerard Rutten filmregisseur.
vanaf 13 november 2024
Bart van der Leck, designs voor posters
De zitkamer van de familie is gewijd aan het grafisch werk van Bart van der Leck (1876-1958). Bart van der Leck begon zijn carrière in de decoratieve kunsten met glas-in-loodramen en illustraties. Hij begon serieus als schilder vanaf 1906. In de jaren 1913-1918 veranderde zijn stijl geleidelijk maar ook dramatisch van figuratieve naar abstracte kunst. Hij werd in 1914 ingehuurd door de rederij Müller & Co en dit leidde tot de opdracht voor zijn eerste poster. Zijn visie op abstracte kunst omvatte in 1916 de keuze om alleen de primaire kleuren rood, geel en blauw in hun puurste vorm te gebruiken. Op deze manier beïnvloedde hij Piet Mondriaan en Theo van Doesburg, met wie hij in 1917 de kunstbeweging De Stijl oprichtte. Hij verliet de groep al in 1918 toen hij besloot terug te keren naar semi-abstractie en diagonalen te gebruiken, waar vooral Mondriaan erg tegen was.
Delfts Slaolie Maatschappij
De opdracht in 1919 om een poster te ontwerpen voor de Delft Delfts Slaolie Maatschappij had Van der Leck, als Jan Toorop voor hem, in het rijk van eeuwige posterfaam kunnen katapulteren omdat zijn ontwerp op meer dan één manier revolutionair was.De poster is echter nooit afgedrukt en de belettering die hij heeft gemaakt is is niet publiek bekend gemaakt. Het is niet duidelijk of het ontwerp gewoon te "modern" werd beoordeeld of dat het ook werd veroorzaakt door de beslissing om de naam van het merk te veranderen van Delftsche Slaolie naar Calvé Delft zoals kort daarna gebeurde. Van der LeckWas erg teleurgesteld.
Tentoonstellingsaffiche
In 1919 ontwierp hij een poster voor zijn eigen tentoonstelling in Utrecht. Hierin is duidelijk zijn bovenbeschreven stijl te herkennen. Het beeld stelt een ruiter op een paard voor. Het rood is waarschijnlijk een sokkel in het blauw kunnen we de lucht zien.
Batavier-lijn
Een jaar later ontdekte hij dat Müller & Co, zonder hem te raadplegen, zijn Batavier-poster had veranderd. Hij voelde dat niet alleen als een nieuwe teleurstelling, maar als een duidelijke belediging, aangezien hij voor de familie Kröller-Müller had gewerkt, en vooral voor kunstverzamelaar Helene, in wat hij zag als een hechte en vriendschappelijke relatie.Tegenwoordig staat Bart van der Leck als posterontwerper bekend om een versie van de Batavier-line poster die hij niet goedkeurde. Deze tentoonstelling is een eerste stap om dit beeld bij te stellen. Een publicatie volgt.
vanaf 5 juni 2024
A Century of Swiss Posters
Design Museum Dedel presenteert ruim 200 zeer zeldzame affiches uit Zwitserland.
Van 5 juni t/m 12 november 2024
A Century of Swiss Posters
Design Museum Dedel presenteert ruim 200 zeer zeldzame affiches uit Zwitserland.
Design Museum Dedel presenteert ruim 200 zeer zeldzame affiches uit Zwitserland. De oudste is uit 1883. Het is de eerste tentoonstelling in een reeks waarbij steeds een ander land aan bod komt. De affiches op de bel etage zijn chronologisch geordend, zodat de bezoeker een tijdsbeeld krijgt op basis van de reclame uitingen.
Drie thema’s zijn uitgelicht: de mode affiches, politieke affiches en de kunstzinnige rond de Avant garde en het Bauhaus. Opvallend aan de Zwitserse posters is hun kwaliteit: zij werden gedrukt op beter papier dan elders in Europa en op een groter standaard formaat.
In het chronologisch gedeelte wordt reclame gemaakt voor producten waar Zwitserland om bekend staat: chocola, horloges, reizen en de spoorwegen. Dit levert interessante confrontaties op. Beroemde ontwerpers als Emil Cardinaux, Charles Loupot, Otto Baumberger en Otto Morach hebben hiervoor affiches geleverd.
Een belangrijk aspect vormen de affiches voor mode. Tussen kledingbedrijven PKZ en Grieder vond een grootse reclamestrijd plaats die spectaculaire affiches heeft opgeleverd. Van Fritz Seigner wordt een affiche in drie delen getoond die hij heeft gemaakt voor PKZ.
Bauhaus heeft in Duitsland maar relatief kort bestaan. In 1933 wordt deze kunstopleiding vanwege het nazi-regime gesloten. Een aantal betrokkenen wijkt uit naar het neutrale en veilige Zwitserland. In huis Dedel is te zien hoe kunstenaar als Max Bill en Niklaus Stöcklin de Bauhaus lijn voortzetten.
Het derde thema is de politiek. Volksraadplegingen zijn een typisch Zwitsers verschijnsel. Rond de raadplegingen werden poster campagnes gevoerd, waarvan hier sprekende voorbeelden te zien zijn, o.a. van Burkhard Mangold en Melchior Annen. Het affiche TEGEN het vrouwenkiesrecht bleef anoniem.
vanaf 10 juni 2023
Art Nouveau, Jugendstil, Nieuwe Kunst
Ontdek de verschillen aan de hand van de originele affiches uit het fin-de-siècle, ca. 1895.
Een nieuwe tentoonstelling in Design Museum Dedel ter gelegenheid van de Art Nouveau Festijn.
vaste tentoonstelling