Gehouden tentoonstellingen
Design Museum Dedel werd op 1 juli 2019 geopend door Hedy d’Ancona.
Gehouden
van 9 mei tot 12 juli 2024
Grafische Werkplaats Moet Blijven!
Expositie in het kader van 50 jaar Grafische Werkplaats
Zaal: Zitkamer voor, Bel etage
Van 9 mei tot 12 juli 2024
Grafische Werkplaats Moet Blijven!
Expositie in het kader van 50 jaar Grafische Werkplaats
Zaal: Zitkamer voor, Bel etage
Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de Grafische Werkplaats Den Haag werd opgericht. Een groep kunstenaars kraakte toen het pand waar de werkplaats nog steeds is gevestigd. Het festival Analog 74-24 viert dit feit én kijkt vooruit met een uitgebreid programma rond activisme en community.
In Design Museum Dedel is tijdens het festival de expositie Grafische Werkplaats Moet Blijven! te zien, met affiches van de protestactie (2012) tegen het wegbezuinigen van de werkplaats.
In 2012 kwam de gemeente met een drastisch bezuinigingsplan voor de kunstensector, waardoor de Grafische Werkplaats haar deuren zou moeten sluiten. Zo’n vijftig kunstenaars en vormgevers kwamen in actie tegen deze desastreuze plannen. Ruim 1000 affiches in 55 variaties (allemaal op A2-formaat gezeefdrukt in de werkplaats) werden verspreid door de stad, om duidelijk te maken dat de Grafische Werkplaats een cruciale voorziening is voor beeldend kunstenaars en vormgevers uit Zuid-Holland. De affiches waren niet alleen in de openbare ruimte te zien maar ook in tentoonstellingen in de Grafische Werkplaats en de Haagse Kunstkring. Van iedere exposant werd naast diens affiche ook een autonoom werk geëxposeerd om de relatie tussen toegepast en vrij werk te benadrukken. Met deze manifestaties en exposities is het de kunstenaars gelukt de gemeente te overtuigen. De Grafische Werkplaats kon voortbestaan!
In Design Museum Dedel is nu een selectie te zien van deze affiches, die zo’n belangrijke rol hebben gespeeld in de recente geschiedenis van de Grafische Werkplaats. De affiches laten zien hoe de activistische geest en het gevoel van verbondenheid onder gebruikers van de werkplaats sinds de oprichting in 1974 altijd is blijven voortleven.
Met werk van o.a. Zeloot, Weitenberg, Pat Andrea, Wendy Wenders, G.J. de Rook, Ilja Walraven, Ton Martens en vele anderen.
24 januari 2024
Anti-war Exhibition, Synopsis
Angelika Sosnova
In de anti-oorlogstentoonstelling van het museum Dedel kom je de kunstwerken tegen die aan het begin van de twintigste eeuw zijn gemaakt en die lijken op profetieën over komende rampen. En inderdaad end-of-the-world theorieën maken deel uit van onze culturele achtergrond en zijn te vinden in alle folklore en oude tradities. De angst voor een onzekere en onbekende toekomst drijft de menselijke geest om het onverklaarbare uit te leggen. Terwijl het menselijk lichaam door de cyclus van het leven gaat, moet het universum ook oplossen en weer tevoorschijn komen. De Maya-versie van het wereldeinde registreert een enorme kosmische cyclus die een wereldperiode van zo'n vierendertigduizend jaar vertegenwoordigt - twaalf en een half miljoen dagen - en deze worden keer op keer vastgelegd. Echter, met de ontwikkeling van massavernietigingswapens hoeft de mensheid niet meer te wachten op het einde van de kosmische cyclus. In de twintigste eeuw was het idee van het mogelijke einde van de mensheid tot 1991 tot 1991 in de openbare ruimte aanwezig. Veel angst, spanning en woede werden weerspiegeld in kunstwerken uit die tijd. De anti-war-postertentoonstelling van ons museum combineert werken van veel politiek betrokken kunstenaars, ontwerpers en illustratoren. Ze streefden ernaar een beroep te doen op de vriendelijke menselijke harten, op de beste menselijke kwaliteiten in een poging om bloedvergieten te stoppen.
15 december 2023 tot 31 mei 2024
Graphic Trickery, the other Eschers
Je kent misschien wel Maurits Cornelis Escher, maar ken je het werk van de familie Escher op het gebied van grafisch ontwerp?
Jac. Jongert en Gielijn Escher
De tentoonstelling Graphic Trickery, the other Eschers in het Design Museum Dedel is niet aan Maurits Escher gewijd, maar aan het minder bekende, maar niet minder belangrijke, werk van zijn familie. Design Museum Dedel toont werk van o.a. Gielijn Escher (achterneef van Maurits Escher) en Jac. Jongert (grootvader van Gielijn Escher). Gielijn Escher had ongelooflijk veel succes op het gebied van posters. Net als zijn grootvader, Jac. Jongert voor hem. Het onderscheidende kenmerk van het werk van de familie Escher ligt in illusie als belangrijkste visuele methode, en dit is precies wat we in de expositie laten zien.
De leraren van Maurits Escher
De kijker zal ook versteld staan van de unieke grafisch ontwerpen van de leraren van Maurits Escher aan de Haarlemse School voor Architectuur zoals Karel de Bazel, die ongetwijfeld de persoonlijke stijl van de jonge Maurits hebben beïnvloed. Enkele houtsneden van de leraar die de grootste invloed had op Escher - Samuel Jessurun de Mesquita - zullen ook worden gepresenteerd.
…. En andere ontwerpers
We beperken de tentoonstelling niet uitsluitend tot bovengenoemde ontwerpers, maar laten ook de "grafische truc" zien die andere ontwerpers gebruikten om met de geest van de kijkers te spelen.
Het Escher jaar
Met deze tentoonstelling willen we het jaar 2023 samenvatten als een jaar gewijd aan het werk van Maurits Escher, maar ook vragen stellen zoals:
- Wat is eigenlijk een illusie?
- Hoe werkt illusie in kunst, en hoe werkt het in reclame?
- Waarom zijn visuele illusies zo populair in grafisch ontwerp en hoe beïnvloeden ze de kijker?
10 juni tot 31 januari 2023
Art Nouveau, Jugendstil, Nieuwe Kunst
Ontdek de verschillen aan de hand van de originele affiches uit het fin-de-siècle, ca. 1895.
Een nieuwe tentoonstelling in Design Museum Dedel ter gelegenheid van de Art Nouveau Festijn.
tot 26-09-2021
Tempo Doeloe: een eeuw grafische vormgeving en design uit de Gordel van Smaragd
t/m augustus 2019