vanaf 13 november 2024
Bart van der Leck, designs voor posters
De zitkamer van de familie is gewijd aan het grafisch werk van Bart van der Leck (1876-1958). Bart van der Leck begon zijn carrière in de decoratieve kunsten met glas-in-loodramen en illustraties. Hij begon serieus als schilder vanaf 1906. In de jaren 1913-1918 veranderde zijn stijl geleidelijk maar ook dramatisch van figuratieve naar abstracte kunst. Hij werd in 1914 ingehuurd door de rederij Müller & Co en dit leidde tot de opdracht voor zijn eerste poster. Zijn visie op abstracte kunst omvatte in 1916 de keuze om alleen de primaire kleuren rood, geel en blauw in hun puurste vorm te gebruiken. Op deze manier beïnvloedde hij Piet Mondriaan en Theo van Doesburg, met wie hij in 1917 de kunstbeweging De Stijl oprichtte. Hij verliet de groep al in 1918 toen hij besloot terug te keren naar semi-abstractie en diagonalen te gebruiken, waar vooral Mondriaan erg tegen was.
Delfts Slaolie Maatschappij
De opdracht in 1919 om een poster te ontwerpen voor de Delft Delfts Slaolie Maatschappij had Van der Leck, als Jan Toorop voor hem, in het rijk van eeuwige posterfaam kunnen katapulteren omdat zijn ontwerp op meer dan één manier revolutionair was.De poster is echter nooit afgedrukt en de belettering die hij heeft gemaakt is is niet publiek bekend gemaakt. Het is niet duidelijk of het ontwerp gewoon te "modern" werd beoordeeld of dat het ook werd veroorzaakt door de beslissing om de naam van het merk te veranderen van Delftsche Slaolie naar Calvé Delft zoals kort daarna gebeurde. Van der LeckWas erg teleurgesteld.
Tentoonstellingsaffiche
In 1919 ontwierp hij een poster voor zijn eigen tentoonstelling in Utrecht. Hierin is duidelijk zijn bovenbeschreven stijl te herkennen. Het beeld stelt een ruiter op een paard voor. Het rood is waarschijnlijk een sokkel in het blauw kunnen we de lucht zien.
Batavier-lijn
Een jaar later ontdekte hij dat Müller & Co, zonder hem te raadplegen, zijn Batavier-poster had veranderd. Hij voelde dat niet alleen als een nieuwe teleurstelling, maar als een duidelijke belediging, aangezien hij voor de familie Kröller-Müller had gewerkt, en vooral voor kunstverzamelaar Helene, in wat hij zag als een hechte en vriendschappelijke relatie.Tegenwoordig staat Bart van der Leck als posterontwerper bekend om een versie van de Batavier-line poster die hij niet goedkeurde. Deze tentoonstelling is een eerste stap om dit beeld bij te stellen. Een publicatie volgt.